personeelstekort in de horeca, 7 oplossingen

De horecasector heeft een enorm personeelstekort. Hoe krijg jij meer werknemers op de werkvloer? En belangrijker nog: hoe zorg je ervoor dat ze blijven? Wij hebben voor jou een aantal oplossingen voor het personeelstekort in de horeca op een rijtje gezet.

7 oplossingen voor personeelstekort horecabedrijven:

  • Oudere werknemers;
  • Arbeidsbeperkten;
  • Buitenlanders;
  • Freelancers;
  • Hoger loon;
  • Arbeidsvoorwaarden;
  • Scholing en perspectief.

1. oudere werknemers aantrekken

De helft van het horeca­personeel is jonger dan 25 jaar en nog geen 10 procent is ouder dan 55. Hier liggen kansen, vooral omdat er momenteel veel werkloosheid is onder 55-plussers. Daar zitten vast ook mensen tussen met ervaring in de horeca.
Een van de pluspunten van oudere werknemers is dat je ze amper hoeft in te werken. Dat scheelt je een hoop tijd en geld.
Het aantrekken van oudere werknemers vraagt wel om een andere benadering. Je zult je werving op de doelgroep moeten afstemmen.
Met een hippe video of advertenties met teksten als ‘gezocht: horecatijgers’ of ‘jong en flexibel’ zul je hen niet bereiken. Met een goed loon, prettige arbeidsvoorwaarden en uitzicht op een vast contract wel.

2. arbeidsbeperkten een kans geven

Misschien denk je bij het woord arbeidsbeperking direct: nee, dat gaat niet in de horeca. Maar er zijn veel verschillende soorten arbeidsbeperkingen. Grote kans dat je in deze brede doelgroep iemand vindt die perfect past bij jouw bedrijf.
Nederland telt tal van horecaondernemingen waar het personeels­bestand merendeels bestaat uit jongeren met een arbeidsbeperking, zoals het bedrijf Happy Tosti van Jasper Kool.
Je kunt zelfs succesvol een restaurant runnen met blinde en slechtziende obers, zo bewijst onderneemster Sandra Ballij. Dus denk niet in beperkingen, maar juist in mogelijkheden voor je bedrijf.

3. buitenlanders werven

Kijk ook eens over de grenzen. In Zuid-Europa staan veel afgestudeerde jongeren te springen om werk. Terwijl de horecaopleidingen, bijvoorbeeld in Spanje, uitstekend gekwalificeerde koks afleveren.
Met een Spaanse, Portugese of Griekse kok in de keuken kun je de menukaart wellicht uitbreiden met traditionele gerechten uit dat land. Zo helpt een buitenlandse werknemer je ook nog eens om je te onderscheiden van de concurrentie.
Voor het inhuren of in dienst nemen van buitenlanders gelden strenge regels. Zo moet je eerst proberen om iemand te werven in zogenoemde EER-landen.

Wil je een vluchteling in dienst nemen, dan kun je als werkgever in aanmerking komen voor allerlei fiscale voordelen en subsidieregelingen.
Daarnaast zijn er opleidingsprogramma’s die vluchtelingen in korte tijd omscholen tot een beroep waar in Nederland veel behoefte aan is. Misschien kun je profiteren van zulke initiatieven.

4. freelancers inzetten

Steeds meer horecaondernemers maken gebruik van freelancers: flexibele krachten die je op afroep kunt inschakelen via online marktplaatsen en uitzendbureaus voor freelancers.

Freelancers vormen een prima alternatief voor de traditionele werknemer, vooral nu steeds meer jongeren de horeca vaarwel zeggen vanwege de werkdruk en de lage lonen.
Deze vorm van flexibele arbeid in de horeca biedt verschillende voordelen. Je kunt snel inspringen op wisselende omstandigheden en de pieken of dalen in je bedrijfsvoering opvangen.
Freelancers bepalen zelf waar en wanneer ze willen werken, dus je mag ervan uitgaan dat je met gemotiveerde mensen werkt. Bovendien hebben ze vaak ook iets extra’s in huis. Denk aan een kok met een bepaalde expertise of een ‘foodtrucker’ die jou assisteert op een culinair festival.

5. hoger loon toezeggen

Geld is voor werknemers nog altijd een van de belangrijkste drijfveren bij het zoeken naar een baan. En hoe je het ook wendt of keert, de horeca staat nu niet bepaald bekend als een sector met riante lonen.
Zorg dat je de concurrentie een stap voor blijft en probeer nieuwe werknemers te verleiden met de belofte van een hoger salaris. Of spreek met hen af dat ze meer loonsverhoging krijgen dan het percentage in de horeca-cao. Zo kun je werknemers voor langere tijd aan je binden.

6. arbeidsvoorwaarden verbeteren

Werknemers willen goed betaald worden, maar ze hechten ook aan goede secundaire arbeidsvoorwaarden. Gebruik die om je personeel aan je bedrijf te binden.
Snelle winst is bijvoorbeeld te behalen door duidelijke afspraken te maken over het werkrooster. De meeste werknemers in de horeca vinden het prettig om ruim van tevoren te weten op welke dagen en tijden ze moeten werken. Maar in veel horecaondernemingen laat dit nogal eens te wensen over.
Als je een beetje creatief bent, kun je allerlei manieren verzinnen om het je werknemers naar de zin te maken. Denk aan een vierdaagse werkweek, winstdeling of huisvesting.
Er zijn zelfs horecaondernemers die nieuwe werknemers lokken met een huis en een scooter. Dat klinkt rigoureus, maar een investering in betere arbeidsvoorwaarden betaalt zich al snel terug. Je gaat namelijk flink besparen op de (hoge) kosten voor het werven en inwerken van minder gekwalificeerde werknemers.

7. scholing en carrièreperspectief bieden

Jongeren kiezen steeds minder vaak voor een baan in de horeca. Een van de redenen is dat ze dit werk niet echt zien als een carrière. Als ondernemer kun jij je op dit vlak onderscheiden.

Talent verder ontwikkelen
Bied je (nieuwe) werknemers de mogelijkheid om via scholing hun talenten verder te ontwikkelen en geef hun de kans om door te groeien binnen je bedrijf. Of selecteer een paar van je beste medewerkers voor een speciaal trainee traject.
In de praktijk blijkt dit een goede manier om jonge werknemers de kneepjes van het vak te leren en enthousiast te maken voor een carrière binnen een bedrijf.

Samenwerken met opleiders
Daarnaast kun je overwegen om samen te werken met een opleidingsinstituut voor de horeca, zoals de Stichting Vakbekwaamheid Horeca (SVH), en je onderneming als leerbedrijf aan te bieden.

In elke lichting stagiairs zijn er altijd wel een paar die uitblinken in het vak en ook na het afronden van de opleiding beschikbaar zijn. De kans is dus groot dat je daar een aantal goed gemotiveerde werknemers aan overhoudt.

Bron: Ondernemenmetpersoneel.nl

alert helpt bij personeelsterkort in de breedste zin!
Bij Alert helpen we jouw bedrijf effectief om personeelstekort in de horeca, en andere branches, te overbruggen. Ons aanbod bestaan uit o.a. detachering, uitzenden voor zowel langdurige als tijdelijke functies en gericht advies om (langdurig) verzuim te voorkomen. We analyseren hoge verloopcijfers grondig en bieden oplossingen om je team gemotiveerd en op peil te houden. Zo zorgen wij samen voor een flexibele, stabiele personeelsbasis. ?

Samengevat:

  • Detachering: Flexibele oplossingen voor vaste krachten.
  • Uitzenden: Snelle invulling van zowel langdurige als tijdelijke functies.
  • Preventie van verzuim: Strategisch advies voor duurzame inzetbaarheid.
  • Bedrijfs APK: Onderzoek en advies om personeelsverloop te verlagen.

Meer weten? Neem contact met ons op en ontdek hoe wij jouw personeelsuitdagingen kunnen oplossen!