‘Ik had nooit gedacht dat deze baan zo goed bij mij zou passen’

Roland Hintzen | 11 juli 2022

Sonja werd in 2021 begeleid door Alert nadat ze in de ziektewet terecht was gekomen bij het UWV. Na een intensief begeleidingstraject startte ze in de zorg, in eerste instantie op basis van een werkervaringsplaats. Dat beviel zowel haar als haar nieuwe werkgever erg goed, in december 2021 kreeg ze een tijdelijk contract aangeboden als Ondersteuner Wonen Facilitair. Dit contract werd in mei 2022 met één jaar verlengd. Lees hieronder hoe Sonja dit ervaren heeft en een re-integratie traject succesverhaal werd.

Sonja (48) was voorheen met name werkzaam in detailhandel: “Toen ik op zoek ging naar een nieuwe baan, had ik voor mezelf duidelijk dat ik in deze branche niet meer werkzaam wilde zijn. De grote vraag voor mij was wat wél nog passend zou zijn. Daarom besloot Sonja onder andere te starten met een re-integratie traject ”  Bij Alert kreeg Sonja onder meer ondersteuning bij het verbeteren van haar computervaardigheden, ook werd er gewerkt aan bijvoorbeeld haar CV en het benoemen van haar kwaliteiten. Door de begeleider van Alert werd Sonja op het spoor gezet om mogelijkheden in de zorg te gaan verkennen: “De zorg had me altijd aangetrokken, het was er alleen nooit van gekomen om naar concrete mogelijkheden in deze sector te zoeken. Mijn consulent bij Alert kende diverse organisaties die volgens hem bij mij zouden kunnen passen. Hij heeft de contacten in eerste instantie gelegd.”

Werkervaringsplaats

Sonja startte uiteindelijk op een woongroep in Geleen als Ondersteuner Wonen Facilitair, aanvankelijk dus op basis van een zogenaamde werkervaringsplaats: “Die periode van twee maanden was met name bedoeld om te ervaren of het werk bij me zou passen. En natuurlijk ook of de werkgever het in me zag zitten”. Na enkele evaluatiegesprekken op de werkplek werd al snel duidelijk dat de tevredenheid over en weer in duidelijke mate aanwezig was: “Ik voelde me al heel snel thuis in de zorg. Het contact met de bewoners, de band die je met mensen opbouwt, is gewoon super. Ik heb het gevoel alsof ik al vele jaren hier werkzaam ben.” In haar functie heeft Sonja een divers takenpakket: “Ik zorg er samen met de bewoners voor dat de ruimtes netjes zijn, ook ben ik onder meer verantwoordelijk voor het verzorgen van de diverse maaltijden op een dag. Ook hierin krijg ik ondersteuning van de bewoners overigens.”

Sterker uit gekomen

Sonja is uitermate tevreden over de begeleiding die ze vanuit Alert heeft gekregen: “Aan het begin van het re-integratie traject kreeg ik in de gesprekken met de consulent direct het gevoel dat er goed naar me werd geluisterd. Er was aandacht voor mijn verhaal, dat vond ik erg belangrijk. Uiteindelijk ben ik terechtgekomen op een nieuwe werkplek die me uitstekend bevalt. Ik ben alleen maar sterker uit een door mij als moeilijk ervaren periode gekomen, vooral ook door de begeleiding van Alert. Daar ben ik best dankbaar voor”.

Roland Hintzen, HR/Re-integratieconsulent, r.hintzen@alerthr.com