the key to succes: kennissessies bij alert

Alert HR Solutions organiseert voor haar klanten en geïnteresseerde bedrijven elk jaar diverse kennissessies. Op 30 mei vond de eerste kennissessie van dit jaar.  Ditmaal was ‘Employer Branding’ het thema waarbij er een dialoog plaatsvond over wet- en regelgeving rondom de Wajong-uitkering, de voordelen voor werkgevers en  de belangrijke rol van jobcoaching bij het ondersteunen van deze doelgroep, met als primair doel het behoud van banen en het optimaliseren van hun werkervaring.

Helaas konden niet alle geïnteresseerde aanwezig zijn tijdens dit event. Gelukkig heeft onze A.C.T. coach en re-integratieconsulent, Syl Carati, een sfeerverslag geschreven met de hoogtepunten van de kennissessie zodat jij weer helemaal up to date bent! Wil jij op de hoogte blijven van de trends op de arbeidsmarkt? Houd dan ons kenniscentrum in de gaten!

terugblik op onze kennissessie: employment branding

Op 29 augustus druppelden de deelnemers aan de kennissessie Employer Branding één voor één binnen. Het ontbijt was wederom goed geregeld, met voor ieder wat wils.

Het doel van de bijeenkomst was om samen te ontdekken wat Employer Branding precies inhoudt, te delen wat bedrijven hier al aan doen en tips en tricks te bespreken om hier verder mee aan de slag te gaan.

De kennissessie werd verzorgd door Lara de Langen (vestigingsmanager Alert Maastricht) en Beau Crijns (eigenaresse Beaucoup Marketing). De presentatie begon met een filmpje van De Telegraaf, waarin jongeren op straat werden geïnterviewd over wat zij belangrijk vinden in een baan. De conclusie: Inclusie, flexibiliteit en een fijne werksfeer zijn de belangrijkste factoren. Geld verdienen is ook belangrijk, maar staat niet op nummer één.

De nieuwe generatie vindt bezit minder belangrijk. Wel hechten zij veel waarde aan mentale gezondheid. Ze leven niet om te werken, maar werken om te leven. De reacties op het filmpje werden uitgelicht. Een van de reacties was bijvoorbeeld: “Ze geven niet om geld, maar willen wel in designerkleding lopen.” De zaal reageerde lachend.

Employer Branding is een breed begrip, maar de kernwoorden zijn imago, talentvolle medewerkers, een positief en aantrekkelijk beeld, zowel intern als extern.

waarom is employer branding eigenlijk zo belangrijk?

Lara legde uit dat we eerst alle generaties moeten (er)kennen: Iedere generatie vindt andere dingen belangrijk en reageert anders. Zo vindt Generatie X (1956-1970) het vaak lastig om met de jongere Generatie Z te werken. X heeft hard moeten werken; “niet lullen maar poetsen.” Voor hen is 40 uur per week werken voor dezelfde werkgever gedurende 40 jaar normaal. Vaak hebben zij promotie gekregen door hard te werken en loyaal te blijven. Generatie Z wordt daarentegen door hen vaak als veeleisend en lui gezien. Ze werken ergens een jaar en krijgen al promotie omdat ze zo veeleisend zijn. Vanuit het oogpunt van Generatie Z denken zij aan hun studieschuld, willen ze zich blijven ontwikkelen en vinden ze werk-privébalans zeer belangrijk.

Vaak staan deze generaties lijnrecht tegenover elkaar op de werkvloer. Maar beide zijn essentieel voor een organisatie: Generatie X om kennis over te dragen en Generatie Z om deze kennis over te nemen en de toekomst van het bedrijf verder vorm te geven. Dit is een belangrijk onderdeel van Employer Branding: niet alle medewerkers hebben dezelfde aanpak nodig.

Kijk waar mensen behoefte aan hebben, erken hun gevoelens en leg uit waarom bepaalde keuzes belangrijk zijn voor de organisatie. Zo creëer je draagvlak.

Een sterk Employer Brand helpt om:

  • Top talent aan te trekken;
  • Werknemersbetrokkenheid en loyaliteit te verhogen;
  • Het personeelsverloop te verlagen;
  • En is uiteindelijk kostenbesparend.

hoe heeft je identiteit invloed op je imago?

Door je identiteit zo consistent mogelijk uit te dragen, versterk je uiteindelijk je imago (hoe mensen je organisatie zien). Bedrijven die dit goed doen zijn bijvoorbeeld Coolblue en Bol.com: zelfs zonder de bedrijfsnaam te zien, is het al herkenbaar welk bedrijf het betreft.

Hoe zit het met het imago van de deelnemers van de Kennissessie?

Zowel bedrijven in de afvalbranche, productiebedrijven als bedrijven in de logistieke sector waren aanwezig. Sommige deelnemers waren onderdeel van een internationale organisatie, anderen van lokale ondernemingen. Een zeer diverse groep dus. Opvallend is dat de afvalbranche kampt met naamsbekendheid; niemand kent hen: ‘We vertrouwen op Alert om ons bedrijf uit te dragen en werkzoekenden kennis te laten maken met onze organisatie’.

Aan de andere kant van de tafel wortelt een lokale onderneming met generatieklove: ‘Medewerkers begrijpen elkaar niet, storen zich aan elkaar, en dat zorgt ervoor dat talenten uiteindelijk willen vertrekken.’

@alert.nederlandEnkele weken geleden vond de kennissessie over Employer Branding plaats. Na de sessie spraken we met Tom van PreZero. Tom, bedankt voor het prachtige compliment! Tom benadrukt hoe belangrijk het is om niet alleen intern, maar ook extern actief bezig te zijn met Employer Branding. Bij Alert weten we hoe goed PreZero voor zijn werknemers zorgt. Zoals Tom zelf aangeeft: “Zodra mensen kennis hebben gemaakt met PreZero, blijven ze meestal bij ons werken.” Door zowel intern als extern te investeren in Employer Branding, trek je meer sollicitanten aan en zorg je ervoor dat werknemers langer bij je blijven.♬ origineel geluid – Alert Nederland

medewerkers zijn het visitekaartje van de organisatie

Rituals is hier een goed voorbeeld van. Zij laten nieuwe medewerkers tijdens een onboardingprogramma deelnemen aan een cultuurkamp op het hoofdkantoor. Iedere nieuwe medewerker wordt hier ingewerkt. Rituals traint hen om de kernwaarden en productinformatie goed over te brengen op klanten.

“We’re not here to sell you beauty; we are here to make you feel good.”

Wanneer een medewerker goed vertrekt, krijgt hij of zij ook een afscheidsfeestje. Zo blijven (oud-) medewerkers hopelijk levenslang klant en ambassadeur voor het merk. Het begint dus intern:

  • Betrek huidige medewerkers bij het verhaal;
  • Wees consistent en transparant;
  • Speel in op de behoeften van generaties.

de gap tussen imago en (gewenste) identiteit

Beau had haar huiswerk goed gedaan en de websites van de deelnemende bedrijven bekeken. Op basis daarvan had ze het imago van elk bedrijf zoals zij dat waarnam uitgelicht. Deze imago’s stonden door elkaar op een sheet, en de deelnemende bedrijven moesten hun eigen imago hieruit halen. Voor sommige deelnemers was dit makkelijk, voor anderen lastiger.

Beau benadrukte dat als interne medewerkers al niet weten wat hun eigen identiteit en imago is, het moeilijk is om de juiste medewerkers aan te trekken.

hoe meet je Employer Branding?

  • Aantal sollicitanten;
  • Medewerkerstevredenheidsonderzoek;
  • Imago-onderzoek;
  • Online statistieken.

Begin bij het begin:

  • Werk samen met de marketing- en communicatieafdeling;
  • Zorg dat de identiteit helder en consistent is;
  • Spreek de juiste taal;
  • Wees consistent: zowel intern als extern.

wat kan alert voor jouw organisatie betekenen?

  • Vacatures uitzetten met de juiste tone of voice en beeldmateriaal;
  • Advies geven over communicatie met meerdere doelgroepen;
  • Interne trainingen verzorgen;
  • Kostenbesparend werken.

Een passende HR-oplossing begint bij het begrijpen van jouw unieke verhaal en het echt leren kennen van jouw organisatie, ongeacht welke generaties werkzaam zijn. Ontdek hoe wij met onze op maat gemaakte HR-oplossingen jouw bedrijf versterken. Neem vandaag nog contact met ons op voor een vrijblijvend adviesgesprek!

volgende kennissessie

de kracht van duurzame weerbaarheid

7 november vind de kennissessie: 'de kracht van duurzame weerbaarheid' plaats. Voor meer informatie: klik op de knop hieronder.

meld je hier aan

wat andere zeggen over de re-integratie dienstverlening van alert

Een afbeelding van een lachende vrouw ter illustratie van een gegeven review op de pagina over Wajong werk. Ze draagt een bril en zwart pak.
Overheidsinstelling

Het is prettig samenwerken met Syl. Zij is een goede coach. Zij kan goed luisteren en voelt goed aan wat iemand nodig heeft. Ze kan mensen een spiegel voorhouden, schroomt niet om werkgevers te benaderen en komt voor onze cliënten op als dat nodig is. Dat zorgt ervoor dat mensen op de juiste plek aan het werk komen!

Ervaring vanuit een overheidsinstelling
Ook een afbeelding van een lachende vrouw ter illustratie van een gegeven review op de pagina over Wajong werk. Ze heeft een pen in haar hand en kijkt weg van de camera.
Diana Waltmans Wijnen

De loopbaanscan bij Alert geeft je inzicht. Dat werkt echt verhelderend als je bv niet scherp hebt wat gezond is voor je op een werkvloer. Of als je, zoals ik, al erg lang bij een zelfde werkgever werkt en je je al tijden niet meer hebt hoeven af te vragen welke talenten je eigenlijk hebt en welke je niet benut op je huidige baan. Er wordt veel tijd en aandacht besteed aan je vragen bij Alert.

Cliënt
Frank

'Door mijn eigen gedrevenheid en samen met de hulp van mijn coach hebben wij al veel vooruitgang geboekt. Je begrijpt dat als je al meer dan een jaar thuis zit, je graag weer wat wil gaan doen. Daarom ben ik samen met mijn loopbaan coach van Alert, Gé de Renett, verder op onderzoek uitgegaan. Na een goed en duidelijk gesprek waren wij er al snel uit, een werkervaringsplek in een hotel in Sittard zou een uitkomst kunnen bieden voor mijn nieuwe toekomst. Deze ervaring gaf mij het inzicht dat er nog veel leuke banen voor mij beschikbaar zijn op de arbeidsmarkt.'

Cliënt spoor 2
Een afbeelding van een lachende man ter illustratie van een gegeven review op de pagina over Wajong werk.
Gerard Hennemann

Bij Alert-HR gekomen via mijn oude werkgever. Er werd op een fijne manier met mij omgegaan en geluisterd naar wat ik wilde gaan doen. Trainingen om weer terug in de arbeidsmarkt te komen, zijn onderdelen van het dienstenpakket dat mij werd aangeboden. Informatie en hulp werd meer dan voldoende geboden. Hartelijk dank Alert!

Cliënt