Toe aan een nieuwe baan? Dan is de kans heel groot dat je jouw CV moet updaten. Bij het opstellen van een CV zijn er een aantal ‘must’ die je moet opnemen om een volledig beeld te geven van je professionele achtergrond, vaardigheden en prestaties. Wij hebben voor jou de belangrijkste onderdelen die je in je CV moet opnemen hieronder opgesomt.
persoonlijke gegevens
Benoem op je CV je volledige naam, contactgegevens (telefoonnummer, e-mailadres) en eventueel je woonadres. Wanneer je LinkedIn-profiel up-to-date is kan het raadzaam zijn deze, of andere relevante professionele socialprofielen, te benoemen.
doel/ profielsamenvatting
Schrijf een korte alinea waarin je jezelf introduceert waarbij je professionele doelen en vaardigheden samenvat. Pas deze inhoud aan naar de vacaturetekst van je droombaan. Dit geeft je toekomstige werkgever een overzicht van wie je bent en waarom je geschikt bent voor de beoogde functie.
werkervaring
Vermeld je werkervaring in omgekeerde chronologische volgorde, beginnend met je recentste baan. Houd een eenduidige en overzichtelijke layout aan. Bijvoorbeeld:
Naam van de werkgever – Je functietitel (de jaren dat je hier gewerkt hebt).
Een beknopte en concrete beschrijving van je verantwoordelijkheden en prestaties. Focus op relevante werkervaring en vaardigheden die passen bij de functie waarvoor je solliciteert.
opleiding
Vermeld je onderwijsachtergrond in omgekeerde chronologische volgorde. Begin met je hoogst genoten opleiding, zoals je MBO of HBO diploma. Vermeld de naam van de instelling, de locatie, de studierichting en de afstudeerdatum. Als je relevante cursussen, trainingen of certificeringen hebt gevolgd, kun je deze ook vermelden.
vaardigheden
Maak een overzicht van functie-relevante vaardigheden en competenties. Dit kunnen hard skills zijn, zoals programmeertalen of ervaring met ERP-programma’s, maar ook soft skills, zoals communicatievaardigheden, oog voor details of leiderschap. Wees specifiek en vermeld alleen de vaardigheden waarin je daadwerkelijk bekwaam bent.
prestaties en onderscheidingen
Mocht je voor een commerciële functie solliciteren dan kan het interessant zijn om specifieke prestaties, erkenningen, prijzen of onderscheidingen die relevant zijn voor je werk te benoemen. Dit kan bijvoorbeeld het behalen van targets, het leiden van succesvolle projecten of erkenning van collega’s of werkgevers omvatten. Denk bijvoorbeeld aan werknemer van de maand/jaar erkeningen.
extra secties
Afhankelijk van je achtergrond en ervaring kun je ook extra secties toevoegen, denk hierbij aan vrijwilligerswerk, speciale rijbewijzen, publicaties, gegeven conferenties, certificeringen, lidmaatschappen in vakgerelateerde organisaties of taalvaardigheden. Deze secties kunnen extra waarde toevoegen aan je CV en je interesses en betrokkenheid buiten het werk laten zien. Let op dat je deze alleen toevoegt indien ze daadwerkelijk waarde toevoegen voor je sollicitatieproces.
Naast bovenstaande onderdelen is het belangrijk om je CV op maat te maken voor elke specifieke rol en de relevante informatie te benadrukken die het meest interessant is voor de werkgever. Houd je cv beknopt, overzichtelijk en gemakkelijk leesbaar. Heb je nog extra tips nodig? Bekijk hier de do’s en don’ts voor het schrijven van een professioneel CV. Ben jij klaar voor jouw Happy.Work.Life?
Je bent toe aan een nieuwe uitdaging. Je kijkt met regelmaat op vacaturesites als Indeed en Alert tot je die super interessante vacature tegenkomt,...
Waarom zijn mensen die met plezier naar hun werk gaan over het algemeen productiever en efficiënter? Motivatie en betrokkenheid: Werknemers die plezier hebben in...
Al jaren zijn wij de dienstverlener van keuze voor publieke en private opdrachtgevers op het gebied van re-integratie en loopbaancoaching. Wij managen HR vraagstukken...