Deze Happy Cliënt Case is geschreven door senior re-integratieconsulent Martine Vlendré. Uit respect voor de privacy van onze cliënt, gebruiken we de pseudoniemnaam Gert en een stockfoto. In deze case willen we speciale aandacht besteden aan het stigma rondom het spoor 2 traject. Vaak wordt een spoor 2 traject succesvol beschouwd wanneer iemand nieuw werk vindt en aan de slag gaat. Echter, bij Alert zien we het niet zo zwart-wit. Voor ons is een succesvol traject er een waarbij alle mogelijkheden voor nieuw werk worden verkend, waarbij wordt voldaan aan de wet- en regelgeving van de Wet verbetering poortwachter en waarbij de cliënt duidelijkheid heeft over zijn of haar toekomstperspectief.

hoe Gert acceptatie vond in zijn re-integratie 2e spoor traject

Vandaag wil ik jullie graag meenemen in een van onze Happy Client Cases, deze case is voor onze cliënt een reis van acceptatie, ontdekking en zicht op de toekomst. Het is het verhaal van Gert, een man die ik als re-integratieconsulent bij Alert heb mogen begeleiden op zijn pad naar een nieuwe toekomst middels een spoor 2 re-integratietraject.

 is re-integratie te zwaar? 

Onze eerste ontmoeting was in het thema van vermoeidheid en onzekerheid. Gert stapte ons Happy.Work.Life Centre in Sittard binnen na een zwaar medisch jaar, vol frustraties en uitdagingen. Voor hem voelde het als een extra last om zijn beperkte energie te moeten besteden aan wat hij zag als een verplicht spoor 2 traject. Hij had de angst dat de re-integratie te zwaar zou zijn. Maar langzaam, stap voor stap, begonnen we samen aan deze reis. We vonden een balans tussen zijn energie, de opdrachten en gesprekken die voor ons lagen.

de mogelijkheden van een IVA-uitkering

Met 25 jaar ervaring in het onderwijs leek Gert zich geen voorstelling te kunnen maken van een leven buiten dat vertrouwde domein. Het loslaten van zijn bekende werk was een proces van rouw en aanpassing. In onze sessies, zowel individueel als in groepstrainingen, richtten we ons op positief denken en het loslaten van verwachtingen. Langzaam maar zeker begon Gert in te zien dat er mogelijkheden waren, zelfs op parttime basis. Uiteindelijk ontving hij een IVA-uitkering, wat hem een gevoel van rust gaf en hem de tijd bood om zich te richten op nieuwe activiteiten, zoals vrijwilligerswerk.

wat is een IVA-uitkering?

Een IVA-uitkering is een Inkomensvoorziening Volledig Arbeidsongeschikten. Het is een uitkering voor mensen die volledig en duurzaam arbeidsongeschikt zijn, wat betekent dat er geen kans is op herstel en dat de uitkeringsgerechtigde minder dan 20% van zijn oude loon kan verdienen. De IVA is onderdeel van de WIA.

Het is mogelijk om naast je IVA-uitkering te werken. Hoewel je niet verplicht bent om te re-integreren als je een IVA-uitkering hebt, kun je er toch voor kiezen om te werken. Dit heeft meestal gunstige effecten:

Let op: Als je inkomsten naast je IVA-uitkering hebt, kan dit invloed hebben op de hoogte van je uitkering. Het is belangrijk om deze inkomsten altijd aan het UWV door te geven binnen 1 week nadat ze bij jou bekend zijn of hadden kunnen zijn. Zo krijg je de uitkering waar je recht op hebt

geen werk, wel een succesvol spoor 2 traject

Gert heeft onze begeleiding ervaren als warm, persoonlijk en op het juiste moment voorzien van waardevolle informatie. Hij waardeerde de trainingen en workshops die we aanboden, vooral omdat ze plaatsvonden in kleine groepen, waar hij zich gehoord en gesteund voelde.

De Happy Cliënt Case van Gert is anders dan die van onze andere re-integratie spoor 2-cliënten. Een succesvol traject heeft niet altijd nieuw werk als uitkomst, ons doel is gericht op toekomstperspectief. De ervaring van Gert laat zien dat zelfs in moeilijke tijden, wanneer alles lijkt te wankelen, er altijd ruimte is voor groei en nieuwe mogelijkheden. Als re-integratieconsulent is het mijn missie om mensen zoals Gert te begeleiden op hun pad naar een gelukkiger, vervullender leven.

Ik ben dankbaar dat ik deel heb mogen uitmaken van Gerts reis. Zijn verhaal inspireert me elke dag opnieuw in mijn werk. 

Deze Happy Cliënt Case is mogelijk gemaakt door onze Senior re-integratie consulent Martine. Martine is voornamelijk actief in de regio Limburg en Zuidoost-Brabant, waar zij werkgevers professionele begeleid en advies biedt met betrekking tot preventieve en vitaliteit gerelateerde vraagstukken.

”Werknemers zijn immers het kapitaal van je organisatie” – Martine Vlendré

Telefoon: 06-28047549
E-mail: m.vlendre@alerthr.com

Martine Vlendré

Vanuit mijn persoonlijke interesse voor gezondheid en preventie en de Happy.Work.Life-filosofie van Alert, houd ik me actief bezig met het verbeteren van de gezondheid op de werkvloer, preventie en werkgeluk. Wij kunnen dienstverlening op verschillende manieren samen met je organisatie vormgeven. We gaan graag in gesprek om je behoefte te bespreken. Wil jij het werkgeluk in jouw organisatie verhogen? Neem dan contact op.

Senior Re-integratie consulent | Expert vitaliteit en preventie

wat andere zeggen over de re-integratie dienstverlening van alert

Een afbeelding van een lachende vrouw ter illustratie van een gegeven review op de pagina over Wajong werk. Ze draagt een bril en zwart pak.
Claudia de Bock

Ik kom bij Alert omdat ik in een spoor 2 traject zit. Samen met mijn jobcoach, Gé de Renett, ben ik op zoek naar passend werk. Gé helpt en coacht me goed. Heb ik vragen of zit ik ergens mee dan kan ik altijd bij hem terecht. Verder geeft hij me goed aan waar ik op moet letten en aan moet denken. Ook gaat hij samen met me mee naar een sollicitatie gesprek over een werkervaringsplek. Al die ondersteuning is erg prettig. Want als je in dit traject zit komen er toch veel dingen op je af. En zeker als je nog niet herstelt bent of nog steeds onder behandeling is dat vaak veel en moeilijk te behappen. Samen met Gé dingen bespreekbaar maken is juist dan erg fijn! Soms hebben we workshops waar we informatie krijgen over en werken aan bepaalde thema's. Zoals het maken van een CV, waar je allemaal aan moet denken bij een sollicitatie gesprek enzovoorts. Allemaal erg waardevol en je leert ook weer van elkaar. Ook het delen van ervaringen met andere mensen in dit traject is prettig. Zo weet je dat je niet alleen worstelt met bepaalde vragen of onzekerheden. En als iemand een goede ervaring heeft gehad, bijvoorbeeld met het vinden van een werkervaringsplek ,dan geeft dat ook weer vertrouwen.

Cliënt
Ook een afbeelding van een lachende vrouw ter illustratie van een gegeven review op de pagina over Wajong werk. Ze heeft een pen in haar hand en kijkt weg van de camera.
Kitty Ruipers

Vanaf Juni 2023 ben ik regelmatig bij HR Alert geweest.In het begin zat ik totaal niet goed in mijn vel. Na verloop van tijd werd mijn zelf vertrouwen beter en voelde ik me sterker worden. Ze geven goede handvaten ivm nieuw werk zoeken. De trainingen die je volgt zijn duidelijk en heel leerzaam. Ook hebben ze hele goede mensen kennis. Ze weten precies wat wel, en niet bij je past. Heel vriendelijk en begripvol over de situatie waar je je in bevind. Echt een aanrader!

Cliënt
Een afbeelding van een lachende man ter illustratie van een gegeven review op de pagina over Wajong werk.
Gerard Hennemann

Bij Alert gekomen via mijn oude werkgever. Er werd op een fijne manier met mij omgegaan en geluisterd naar wat ik wilde gaan doen. Trainingen om weer terug in de arbeidsmarkt te komen, zijn onderdelen van het dienstenpakket dat mij werd aangeboden. Informatie en hulp werd meer dan voldoende geboden. Hartelijk dank Martine en Alert!

Cliënt