Stel je voor: je hebt een leuke baan waar je helemaal op je plek zit, een begripvolle werkgever en je bent chronisch ziek. Maar…. door omstandigheden verlies je jouw baan. Hoe vind je dan een nieuwe baan? Waar begin je? Wanneer vertel je aan de (mogelijke nieuwe) werkgever dat je chronisch ziek bent en dat er aspecten zijn waarmee rekening gehouden dient te worden? Hoeveel tegenslagen kun je verwachten en hoe verkoop ik mezelf op de arbeidsmarkt? Je omgeving begrijpt je zorgen niet en toont onbegrip.
Dit zijn allemaal zorgen die je mogelijk tegenhouden bij het daadwerkelijk vinden van een passende baan. Hier komt Alert om de hoek kijken. Bij Alert werken verschillende re-integratieconsulenten en ervaringsdeskundigen die zelf hun tegenslagen hebben ervaren als gevolg van hun chronische ziekte. Zij begeleiden jouw met alle begrip en focus op toekomstperspectief naar werk.
Onderstaande Happy Cliënt Case is het verhaal van D. Menzo.
Hallo allemaal,
Ik ben gevraagd door mijn re-integratieconsulent/ jobcoach van Alert om een stukje te schrijven over mijn ervaring bij Alert. En bij deze doe ik dat nu.
Ik heb heel wat jaren in de bloemen- en plantenwereld gewerkt en door de economische crisis en daar bovenop nog eens de coronacrisis ben ik mijn baan verloren. Daarbij ben ik ook nog eens chronisch ziek. Dus je raadt het al: geen baan én daarbij ook nog eens chronisch ziek. Wat nu?
Je kent het wel, iedereen zegt dan: “O, je hebt zo weer een baan! De banen liggen voor het oprapen.” Jammer dan! Voor iemand die chronisch ziek is, komt er heel veel op je af. Buiten dat je moet inschrijven bij het UWV en ook nog eens een sollicitatieplicht hebt, moet je keer op keer vertellen dat je niet alle werkzaamheden kunt doen omdat je chronisch ziek bent en of er wel of geen aanpassingen moeten komen op de werkvloer.
Na een lange weg met solliciteren en heel veel afwijzingen, ben ik terechtgekomen bij het uitzendbureau Alert. Mijn behandelend arts/verpleegkundige heeft mij deze tip gegeven. Na heel wat twijfel, want het was toch weer een uitzendbureau, heb ik uiteindelijk contact opgenomen met Alert.
Ik kwam in contact met de heer Hintzen en mevrouw Carati. En toen is de bal begonnen te rollen. Eindelijk iemand gevonden die mij kon helpen en begreep wat chronisch ziek zijn is. Uiteindelijk ben ik met mevrouw Carati aan de slag gegaan. Als eerste heeft mevrouw Carati mij geholpen met het maken van een cv en vervolgens heb ik testen gemaakt. Deze maak je, zodat ze een beter zicht krijgen waar je interesses liggen en wat je leuk vindt. De uitslagen worden dan met je besproken en van daaruit gaan ze kijken waar je eventueel kunt beginnen.
Alert is een HR-bureau met intercedenten die aan de frontlinie werkgevers ondersteunen met o.a. werving en selectie en wordt achter de schermen versterkt door onze re-integratieconsulenten en jobcoaches. Zo kunnen wij werkzoekenden, werknemers en werkgevers in een compleet pakket ondersteunen! Menzo heeft zelf mogen ervaren hoe dit haar ten goede is gekomen.
Als iemand een aandoening heeft die niet helemaal kan genezen, noemen we dat chronische ziekte. Dat kan zowel een lichamelijke als geestelijke aandoening zijn. Bij zo’n ziekte heb je vaak langdurig last van klachten zonder dat je helemaal beter wordt, minstens 6 weken tot 3 maanden lang. Het kan zijn dat je veel zorg nodig hebt en dat de ziekte uiteindelijk blijvende schade veroorzaakt en wisselend verloopt.
Chronische ziekten kunnen heel verschillend zijn, van ernstige ziektes zoals kanker tot aandoeningen waarbij je steeds weer klachten krijgt, bijvoorbeeld astma. Sommige ziektes worden steeds erger, zoals reumatoïde artritis, of zijn psychische stoornissen die lang aanhouden. Het is belangrijk om te onthouden dat niet alle chronische ziekten van buitenaf zichtbaar zijn, wat voor onbegrip kan zorgen. Behandelingen en therapieën zijn er meestal op gericht om de situatie stabiel te houden of iets te verbeteren, maar helemaal beter worden is vaak niet mogelijk.
Met jobcoaching kunnen mensen met een chronische ziekte hulp krijgen bij het vinden en behouden van werk dat bij hen past. Zo kunnen ze een prettig en productief werkleven hebben.
Mijn ervaring met Alert is super! Ik ben al met heel wat uitzendbureaus in contact geweest en iedere keer kreeg ik een negatieve ervaring. Het fijne van Alert is dat ze doen wat ze zeggen! De ontvangst en de begeleiding zijn super, als je het even niet meer weet dan kun je altijd bij ze terecht. Het fijnste van Alert is dat je gehoord wordt! Ik heb mijn verhaal kunnen doen. Ik heb kunnen aangeven waar ik keer op keer tegenaan liep bij het solliciteren. Voor mij was dat een nieuwe ervaring! Na alle naar ervaringen was dit al een fijne ervaring, om mee te maken dat er ook nog uitzendbureaus zijn die de mensen wel willen helpen.
Als ik Alert nu een cijfer mag geven, zou ik ze een dikke 8 geven. Ik raad jullie dan ook aan om eens een kijkje te nemen bij het Alert!
Met vriendelijke groet,
D. Menzo
Deze Happy Cliënt Case is geschreven door onze re-integratie consulent Syl Carati. Syl werkt sinds juni bij Alert, ze staat klaar om je ondersteunen bij alle trajecten vanuit het UWV. Denk hierbij aan loopbaan coaching, modulaire dienstverlening, Werkfit- en NaarWerk trajecten. Heb jij vragen over re-integratie of wil je meer informatie over onze dienstverlening? Vul dan dit formulier en wij nemen contact met jou op.
”Vertrouwen moet groeien en heeft tijd nodig’‘ Syl Carati – re-integratieconsulent bij Alert
ADV is een term die regelmatig voorkomt in arbeidscontracten en cao’s (collectieve arbeidsovereenkomsten). Voor veel werknemers is het een belangrijk onderdeel van hun werk-privébalans....
Als werkgever heb je onbewust meer invloed op het welzijn van je werknemers dan je wellicht verwacht. Ontspannen en gelukkige werknemers zijn erg belangrijk...
Vandaag hebben we smakelijke insight voor jou! Onderzoek vindt steeds meer bewijs hoe voeding en onze mentale gezondheid met elkaar verbonden zijn. Zoals het...